home actueel gegevens evenementen restauratie modellen links
Project LED-verlichting
Uitvoering 1: gehele vervanging binnenwerk
Het betreft hier de gehele vervanging van het binnenwerk. De twee (brandende) buitenste LED's zijn de stadslichten, de middelste is het remlicht. Deze is ook feller. De LED's lijken geel, maar zijn in werkelijkheid rood. Onregelmatigheden in het lampglas (barstjes ed) zijn niet zichtbaar bij brandende LED's aangezien deze rood zijn. 

De lichtopbrengst is maximaal aangezien het rode lampglas al het (rode) licht van de LED's doorlaten. De zichtbaarheid is met deze verlichting optimaal!

Lampglaasje gemonteerd. Door de overstraling lijkt het licht op de foto geel maar is in werkelijkheid helder rood.
   
Uitvoering 2: losse buislampjes vervangen

Afmetingen zijn kleiner geworden en een betere LED

Voorzijde:
Bij deze uitvoering blijft het binnenwerk van het achterlicht ongewijzigd. Het printje wordt vastgeschroefd aan het min-contact. De plus-aansluiting gaat naar de desbetreffende voedingsdraad met bv een APM-steker (maar dat kan ook een kroonsteentje zijn). Er is onderscheid tussen het stoplicht (iets feller) en het achterlicht. Deze uitvoering is ook toepasbaar bij de ronde achterlichten (vr '52-ers).
Achterzijde:
Ook hier weer de stroombron (links) en de weerstanden (rechts) die de grootte van de stroom door de LED bepalen. Het stukje schroefdraad is aan het koperlaagje vastgesoldeerd (zie foto boven). Deze uitvoering is simpel los te maken zodat er weer een buislampje geplaatst kan worden.
De voordelen nog eens op een rij:
- veel minder stroomverbruik
- hogere lichtopbrengst
- geen last meer van contactcorrosie
- constante lichtsterkte, bij een spanningsvariatie van 5,5 - 7,7 Volt
- helder rode uitstraling, ook bij aangetaste achterlichtkappen (wit-doorzichtige stukken)
- zeer hoge bedrijfszekerheid (geen onderdelen die door warmte/trilling kapot kunnen gaan)

Kosten: 17.50 per stuk

Project omvormer navigatievoeding.

Voor de voeding van je navigatie heb je 5V gelijkspanning nodig. Met onze boordspanning tussen de 6V en 7,2 V heb je dus een probleempje. Dit is op te lossen met een omvormertje dat de gewenste spanning van 5V levert. De stroomafname is gering waardoor een omvormer uit de handel (van 6V naar 12V) een beetje over-done is (en kostbaar). Op de  foto's staat het omvormertje dat je gemakkelijk kunt onderbrengen.
1. zijaanzicht. De rode en de blauwe draad zijn de voeding. De rode (+) naar het contactslot, de zwarte (-) naar een aardpunt.
2. vooraanzicht. Het chassisdeel is een standaard USB. Bij de navigator wordt  (meestal) standaard een USB-kabel bijgeleverd die hier in kan.
3. Het printje is aan de kabelboom bevestigd die vanaf de stuurkolomschakelaar naar het schutbord loopt. Maar iedere ander plaats is natuurlijk ook denkbaar. Bevestiging met een tirewrap (wordt bijgeleverd).
De kosten van dit omvormertje bedragen ca 15,- (excl. verzendkosten). E.e.a. is dan kant en klaar voor gebruik.