home herkomst gegevens evenementen restauratie actueel link
Project LED-verlichting
Uitvoering 1: gehele vervanging binnenwerk
Bij deze verlichting worden de beide buislampjes vervangen door 1Watt-led's, zogenaamde LUXEONS (42 lumen). In  mijn geval waren de koperen houders van de buislampjes erg aangetast en dus niet meer bruikbaar. Vandaar dat ik een nieuw binnenwerkje heb gemaakt. Uitgangspunt is de bestaande metalen drager waar het achterlichtglas op gemonteerd is. Op deze drager wordt de printplaat gemonteerd met daar overheen een aluminiumplaatje waar op de juiste plaatsen de LUXEONS worden gelijmd (met bijvoorbeeld siliconenkit). Zodanig dat de onderste achter het lensje van het achterlicht komt en de bovenste goed zichtbaar achter de bovenzijde van het lampglas (plastic....).
De zwarte draad rechts is de plus van het remlicht, de zwarte draad links is de plus van het achterlicht. De min-aansluiting is aan de onderkant van de print gesoldeerd (op het grote kopervlak).
Van de onderste LUXEON is een deel afgezaagd omdat het onderste boutje in de weg zat. Bij de huidige uitvoering is dan niet meer zo.
Op de print zijn links en rechts gemonteerd: een spanningregelaar type LM317T geschakeld als stroombron, 3 parallelle weerstanden van respectievelijk 10, 10 en 12 ohm. Deze schakeling zorgt voor een constante stroom door de LUXEONS bij wisselende voedingsspanning (5,5 V - 7,2 V). In principe kan deze schakeling ook gebruikt worden voor 12 V.  Alleen dient de LM317 dan gekoeld te worden!

 

Uitvoering 2: alleen vervanging buislampjes

Afmetingen zijn kleiner geworden en een betere LED

Voorzijde:
Bij deze uitvoering blijft het binnenwerk van het achterlicht ongewijzigd. Het printje wordt vastgeschroefd aan het min-contact. De plus-aansluiting gaat naar de desbetreffende voedingsdraad met bv een APM-steker (maar dat kan ook een kroonsteentje zijn). Er is onderscheid tussen het stoplicht (iets feller) en het achterlicht. Deze uitvoering is ook toepasbaar bij de ronde achterlichten (vr '52-ers).
Achterzijde:
Ook hier weer de stroombron (links) en de weerstanden (rechts) die de grootte van de stroom door de LED bepalen. Het stukje schroefdraad is aan het koperlaagje vastgesoldeerd (zie foto boven). Deze uitvoering is simpel los te maken zodat er weer een buislampje geplaatst kan worden.
De voordelen nog eens op een rij:
- veel minder stroomverbruik
- hogere lichtopbrengst
- geen last meer van contactcorrosie
- constante lichtsterkte, bij een spanningsvariatie van 5,5 - 7,7 Volt
- helder rode uitstraling, ook bij aangetaste achterlichtkappen (wit-doorzichtige stukken)
- zeer hoge bedrijfszekerheid (geen onderdelen die door warmte/trilling kapot kunnen gaan)

Kosten: 17.50 per stuk

Project omvormer navigatievoeding.

Voor de voeding van je navigatie heb je 5V gelijkspanning nodig. Met onze boordspanning tussen de 6V en 7,2 V heb je dus een probleempje. Dit is op te lossen met een omvormertje dat de gewenste spanning van 5V levert. De stroomafname is gering waardoor een omvormer uit de handel (van 6V naar 12V) een beetje over-done is (en kostbaar). Op de  foto's staat het omvormertje dat je gemakkelijk kunt onderbrengen.
1. zijaanzicht. De rode en de blauwe draad zijn de voeding. De rode (+) naar het contactslot, de zwarte (-) naar een aardpunt.
2. vooraanzicht. Het chassisdeel is een standaard USB. Bij de navigator wordt  (meestal) standaard een USB-kabel bijgeleverd die hier in kan.
3. Het printje is aan de kabelboom bevestigd die vanaf de stuurkolomschakelaar naar het schutbord loopt. Maar iedere ander plaats is natuurlijk ook denkbaar. Bevestiging met een tirewrap (wordt bijgeleverd).
De kosten van dit omvormertje bedragen ca 15,- (excl. verzendkosten). E.e.a. is dan kant en klaar voor gebruik.